ExLibris Könyvklub

Mátyus Krisztával közösen találtuk ki az Ex Librist. Az adta az ötletet, hogy mindketten nagyon szeretjük a szépirodalmat és elképzeltünk egy csoportot, ahol ez a szenvedély a közös pont. 

Az Ex Libris egy rendszeres (2 hetente egy alkalom)  nyitott délutáni csoport volt. Körülbelül hat alkalmat ért meg, az érdeklődők egyéb elfoglaltságai és valószínűleg nekünk szervezőknek egyéb elfoglaltságaink miatt elsikkadt. Ám bármikor feltámasztható. A kedv és az irányultság továbbra is megvan bennünk.

Nem készültünk előre meghatározott tematikával, meghagytuk a résztvevők és magunk számára a szabad gondolatáramlást és igényfelvetést.  Elég hamar megállapodtunk annyiban, hogy prózával foglalkozunk és most inkább a kortárs művek felé fordulunk.

A koncepciónk az volt, hogy közösen választunk egy regényt/ könyvet, következő alkalomra elolvassuk és mindenkinek teret adunk a történet kapcsán benne megfogalmazódott gondolatok, érzések kifejezésére. 

Egyébként hamar beigazolódott, hogy a Galéria otthonossága, a kölcsönös nyitottság egymás felé és az összefogó szépirodalmi érdeklődés megteremtették azt a közeget, amiben ez a csoport/ klub jól tud működni.

Ha jól emlékszem, az első két alkalmon csupán hárman voltunk (ki volt az az okos anyuka??) Ott főként szabadon beszélgettünk arról, hogy ki mire kíváncsi, ki milyen könyvet ajánl elolvasásra (pl. A kitömött barbár, amivel még máig adós vagyok magamnak).

Végül egy könyvet tűztünk ki elolvasásra: Murakami 1Q84 című trilógiáját. Abból a szempontból jó választás volt, hogy rengeteg vonatkozása van, hónapokig is lehetne beszélgetni róla. (japán kultúra, férfi/nő, valóság/fikció,  cselekvés/passzivitás, test/lélek, kiszolgáltatottság/uralom, hit, erőszak, művészet; írás, zene, harcművészet) Abból a szempontból viszont nem volt túl életszerű a választás, hogy ez a mű közel 1000 oldal, nem reális, hogy 2 hét alatt mindenki el tudja olvasni, munka és családi élet mellett. A cél pedig pont az intellektuális élmény, nem pedig a frusztráció, ami abból ered, hogy a klubtagoknak még egy nehéz feladata van a többi mellé, amelyek a mindennapjaikat strukturálják.

Tanulság még, hogy komolyabban kell moderálni, hogy mindenki szóhoz jusson. 

A legnépesebb ülésünkön hatan vagy heten voltunk jelen. Igazán pezsgő és izgalmas élmény volt. Ebből gondolom főként, hogy folytatnunk kéne ezt a gondolat- műhelyt.

Javaslat 1:  Ha valaki nagyon magához ragadja a szót, de csak ismétli önmagát, akkor segíteni kell olyan kérdésekkel, amelyek más perspektívában világíthatják meg a kérdést az ő számára is ( pl:„Téged miért dühít annyira ez a vonás a történetben, adott szereplőben?”, vagy meg kell nyitni a beszélgetést a közösség felé :”Nektek mi erről a véleményetek? Ti is így és így látjátok?” 

Javaslat 2: Folytassuk. Két hetenként egy délután, nyílt csoporttal és jóval rövidebb művekkel kezdjük.

Tematika legyen-e?

Én nem ragaszkodom hozzá, de most hogy így belegondolok azzal könnyebb embereket megszólítani, ha van egy Cím, néhány hívó szó, egy érdekes téma

Kortárs legyen?

Ha igen: Miért? Mi a jó benne? Fontos-e a kortárs szerző kulturális háttere? Mi egy kortárs kontextusa? Szükség van-e egyáltalán kontextusra (mondjuk Tarr Sándornak vagy Hajnóczy Péternek szüksége van/volt társadalmi, irodalmi kontextusra? 

Női irodalom: Van-e egyáltalán ennek a kategóriának a művészeten keresnivalója?

Ha igen (szerintem nem, de ez szubjektív vélemény): Nő férfiszemmel, Nő női szemmel, Férfi női szemmel- ezekhez is kereshetünk olvasnivalót

Trauma irodalom:  Van-e ilyen? Ha igen: Miért olyan népszerű ez pont most?  Ezek mítoszok, ideológiák produktumai vagy személyes művészet esetleg terápia eredményei, esetleg ez mind együtt?

Otthon-otthontalanság  tematika  8 alkalom

1. Az előzőekben bemutatott módon az első alkalommal bemutatkozunk,  megbeszéljük a csoport szabályait

Hozok egy könyvet olvasok belőle: Még nem tudom melyik lesz, lehet, hogy az Utas és Holdvilág (azzal egyszer már volt egy fél sikerem)

Erről beszélgetünk, asszociálunk

Zárókör

2. Nyitókör

Itt is lehet, hogy mozgással kezdünk, az segít a gondolkodásban is.

Behozok annyi könyvet ahány ember van, vagy inkább többet (illetve az előző alkalommal megkérem őket, hogy hozzanak nyugodtan sajátot, ha valami kedves nekik, és csak azok válasszanak, akik otthon nem találtak ilyet). Mindenki nézegesse válasszon egyet. Ha ez megvan, véletlenszerűen olvasson fel belőle mindenki egy részletet: ez legalább 2 alkalomra el fog nyúlni.

Zárókör

3. Nyitókör

Folytatjuk az előző felolvasásokat, megbeszéléseket

Zárókör

4. Nyitókör

Itt egy bonyolultabb dolog jön: készítsenek egy olyan képet amin van szöveg és van valamilyen grafikai ábrázolás is, itt a/3-as méretű papírra dolgozunk, lesz festék, ceruza, szénceruza, viszonylag egyszerű dolgok

A címe Otthon

Ez legalább fél óra munka.

Ha elkészültek, nekiállunk végigbeszélni, az előző tervezetben bemutatott módon.

Ha valamelyikükét tisztességgel lezártuk akkor jöhet a Zárókör.

5. Nyitókör

Folytatjuk az installációk átbeszélését

Ha a végére érünk megkérem őket, hogy a következő alkalomra hozzanak valamilyen képet vagy írást akár sajátot akár idézetet, amit a már megbeszélt alkotásukhoz tudnának csatolni annak fényében, hogy ez a saját mű alkotás, és megvitatás milyen gondolatokat indított el bennük (ha inkább az otthon jelent meg akkor az otthontalanságról és fordítva, hogy eglegyen az ellenpontozás).

Zárókör

6. Nyitókör

Végigvesszük, hogy ki mit hozott, mit miért, a többiek hogyan tudnak ehhez kapcsolódni. Fizikailag hova tenné a képe mellé a most behozott csatolmányt.

(Elmélkedés arról, hogy minden alakul. Csináltak egy képet, amit lehet, hogy már most egy hét múlva is teljesen másként látnak. Ez a folyamat reményt ad, hogy semmi nem állandó, ha valami elakadás van, akár milyen mély, az is változhat, ki lehet billenteni, és ez rajtunk is múlik)

Zárókör

7. Nyitókör

Prózát vagy verset hozok az otthon fogalmának kibővítése: hogyan érezzük magunkat az országban, a városunkban, a  természetben, másoknál vendégségben, milyen a másik otthona, milyen a szüleid otthona ahova visszatérsz, milyen a nyaraló ahova jársz, vagy ahol voltál és megragadt…Ehhez passzol sok minden Van egy jó nyaralós novella az Életművésznőkben (Ulickaja) vagy lehet Agota Krisztof, bár az elég kemény.

Zárókör

8. Nyitókör

Saját írás készítése, még nem tudom pontosan milyen instrukcióval

Ezeket csak felolvassuk, és maximum direkt mindenki csak 3 fontos szóval reagál az elhangzottakra.

Zárókör, hosszabb: ki mit visz magával, hogyan tovább…